MATAPELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TAHUN | TAHUN 1 |
TEMA | KEBERSIHAN |
TAJUK | RUMAH BERSIH |
TARIKH | 12 Oktober 2011 |
MASA | 0730-0800 (30 MINIT) |
FOKUS UTAMA | Standard Kandungan | 5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam pelbagai kontek dengan betul |
Standard Pembelajaran | 5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut kontek | |
FOKUS SAMPINGAN | Standard Kandungan | 1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila |
Standard Pembelajaran | 1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang betul secara bertatasusila |
OBJEKTIF | Diakhir pengajaran, murid dapat 1. Mengisi tempat kosong dengan menggunakan kata ganti nama dengan betul 4 daripada 5 setelah dibimbing. |
PENGETAHUAN YANG LALU | · Murid sudah biasa mendengar kata ganti nama dalam pertuturan seharian |
KAEDAH | · MASTERI |
PENGISIAN KURIKULUM | · Ilmu: Pendidikan Moral · Nilai: menjaga kebersihan |
KBKK | · Menghubungkait |
KEMAHIRAN BAHASA | · Kata ganti nama diri pertama dan kedua |
KECERDASAN PELBAGAI | · Verbal-linguistik |
MEDIA/BAHAN BANTU MANGAJAR | · Kad gambar, kad perkataan dan lembaran kerja |
FOKUS | ISI PEMBELAJARAN | ISI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN | CATATAN |
ORENTASI (5 minit | Kata ganti nama | 1. Menunjukkan kad kata ganti nama murid menyebut kad perkataan yang ditunjukkan | PSA Kad perkataan |
PENCETUSAN IDEA 10 MINIT | Þ Membaca dialog yang mengandungi kata ganti nama diri | 1. guru menunjukkan dialog kepada murid 2. murid membaca dialog dengan bimbingan guru | Masteri Skrip dialog |
PENSTRUKTURAN IDEA (15 MINIT) | Þ kata ganti nama diri pertama dan kedua | 1. 1. Guru menandakan kata ganti nama yang terdapat dalam dialog tersebut. 2. 2. Meminta murid berbual dan bersoal jawab dengan rakan dengan menggunakan kata ganti nama tersebut. 3. 3. Membimbing murid membina ayat tanya untuk menyoal kawan menggunakan kata ganti nama. | Menghubung kait, Menjana idea, Verbal-lingustik |
APLIKASI IDEA dan TUGASAN MURID (20 MINIT) | Þ Membina dan menyoal dengan menggunakan kata ganti nama Þ Pengayaan Þ Pemulihan | 1. Meminta murid bersoal jawab sesama rakan tentang menjaga kebersihan dengan menggunakan kata ganti nama pertama dan kedua. 2. Mengedarkan lembaran kerja dan membimbing murid membaca dialog dengan mengisi tempat kosong dengan menggunakan kata ganti nama 3. Murid menjawab soalan latihan yang diberi 4. Murid Kelas Perdana diedarkan lembaran kerja pengayaan. 5. Murid LINUS diberi latihan pemulihan | Verbal lingustik Lembaran kerja Akt pengayaan Akt Pemulihan /Linus |
REFLEKSI IDEA (10 MINIT) | Þ Murid dijangka dapat menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dalam penggunaan seharian | ||
REFLEKSI GURU |
Refleksi di page pada menu bar...terima kasih
ReplyDelete